Dolfijnen, Kaaimannen & Matapica - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Brenda Tissen - WaarBenJij.nu Dolfijnen, Kaaimannen & Matapica - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Brenda Tissen - WaarBenJij.nu

Dolfijnen, Kaaimannen & Matapica

Door: Brenda Tissen

Blijf op de hoogte en volg Brenda

07 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Haaaallloooo kids,

Maar weer eens een reisverslag, ook voor mezelf omdat ik anders dingen ga vergeten en dat zou zo zonde zijn. Ik heb inmiddels weer twee tripjes gedaan, dagtripjes dit keer.

Maaaar eerst hebben we nog koningsdag gevierd, jullie vierden dat op maandag, maar wij deden dat al op zaterdag, met een kingsland festival ergens op een plekkie in de jungle, was tof! Op zondag en maandag waren en ook nog koningsdag dingen te doen, maar ik had andere plannen, samen met Daniëlle (die ondertussen weer naar Nederland is mehhhhh).

Zondag gingen we de dolfijnen en kaaimannen trip doen. Met onze favo gids, waar we ook mee naar brownsberg zijn geweest. En dit keer had hij zijn zoontje van 5 bij zich, wat een dotje!!! We moesten verzamelen bij Leonsberg en vanaf daar gingen we op pad in een bootje. We voeren over de Surinamerivier, richting de samenvloeiing met de Commewijnerivier. Hier moesten we zijn om dolfijnen te spotten. Het duurde even maar we hebben er genoeg gezien, helaas wilden ze niet zo graag poseren voor de foto's haha! Daarna door naar plantage Rust & Werk, hier werd 'Hoe duur was de suiker' opgenomen. We kregen ijskoud kokoswater uit een kokosnoot, jammie! En we mochten suikerriet proeven en voelen aan katoenbolletjes die zo uit de boom kwamen. Ook mochten we daar bij daglicht al een kaaiman en schildpad vasthouden. Omdat ik een bang konijntje ben, hield Daniëlle het beestje bij zijn hoofd vast en hield ik het bij het vasthouden van de staart. Brrr akelige beesten! Daarna gingen we weer verder richting plantage Margaretha, waar we een auhtentieke roti maaltijd kregen, lekker eten met je handen, het heeft wel iets maar ik zou het niet iedere dag willen doen. Tegen die tijd was het donker en was het tijd om op een bootje richting het moeras te varen. Eerst een stukje door 'normaal' water en dan even het bootje over een helling slepen en het moeras in! Nou al snel werd de eerste kaaiman gevangen, elastiekje om de bek, en wie wil het beest vasthouden?! Nou, ik niet in ieder geval!!! Ik was al trots dat ik op die boot zat, want dat was al dood eng haha. Nouja uiteindelijk overleefd natuurlijk, en weer op naar huis.

De dag daarna stond Matapica op de planning, daar ging ik ook weer met Daniëlle heen, gezellig! Er was ons verteld dat we om 1 uur op Leonsberg moesten verzamelen. Toen het 2 uur was en er nog niemand was begonnen we ons wel een beeetje zorgen te maken. Surinamers komen laat, maar er waren zelfs nog geen Nederlanders te bekennen. Dussss ze hadden ons de verkeerde tijd doorgegeven, beetje jammer wel. Weer terug naar huis en rond 5 uur opnieuw naar Leonsberg. Daar gingen we weer met een bootje richting de samenvloeiing. Dit keer waren dolfijnen geen onderdeel van de trip maar we zagen er zelfs meer en dichterbij dan de dag daar voor, gaaaaf! Daarna door naar Matapica, op het strand hebben we naar de zonsondergang gekeken, en daarna kregen we een lekkere grote bak met eten, ik nam bami met kip, hmmmm! Rond een uurtje of half 10/10 uur gingen we op pad naar het echte legstrand. Er komen in Suriname 4 verschillende zeeschildpadden om eieren te leggen. Op dit moment zijn er al 3 verschillende soorten gesignaleerd, dus we hadden kans om 3 soorten tegen te komen. De schildpadden komen met vloed aan land en beginnen dan met het graven van een nest. Onze gids had echt super goede ogen en zag van een behoorlijke afstand al een spoor, spannend! Uiteindelijk hebben we 2 soorten gezien, de groene zeeschildpad, dit is de op één na grootste soort, en de lederrugschildpad, dit is de grootste soort. We hebben 11 groene zeeschildpadden gezien en 2 lederrugschildpadden gezien, en van beide soorten hebben we het legproces bekeken, echt een bijzondere ervaring! Rond een uurtje of half 3 's nachts dook ik weer lekker mijn bedje in.

Morgen ga ik alweer op een nieuwe trip, dit keer maar liefst 4 dagen. We gaan naar Apiapaati, dit is het binnenland/de jungle en wordt ook wel 'boven-Suriname' genoemd. Het is ongeveer 4 uurtje met de auto en dan nog 4 uurtjes met de boot. Ik heb gehoord dat er op het eiland waar we in hangmatten!! slapen veel slangen en vogelspinnen te vinden zijn, dus ik hoop dat dat goed komt...

Doei!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Actief sinds 25 Maart 2015
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 3386

Voorgaande reizen:

28 Maart 2015 - 05 Juni 2015

Afstudeeronderzoek in Paramaribo, Suriname!

Landen bezocht: